Hoog in Google door mobielvriendelijke website
Het grootste aandeel aan internetverkeer gaat tegenwoordig via mobiele apparaten. Een mobielvriendelijke website is dan ook belangrijker dan ooit tevoren. De Google Ranking werd eerst bepaald door naar de SEO van de desktopversie te kijken en daarna naar de SEO van de mobiele website, maar door het hedendaagse internetgebruik op mobiele apparaten is dit omgedraaid. In dit artikel informeren we hoe je dit ‘Mobile First Index’ principe het best kunt hanteren voor jouw (mobiele)website.
Waaruit bestaat een mobielvriendelijke website?
Allereerst is het goed om te weten wat een mobielvriendelijke website precies inhoudt. Verschillende factoren spelen een rol bij het bepalen van de hoogte van je mobiele website in Google.
Er wordt bij het bepalen van de Google Ranking van jouw website rekening gehouden met de snelheid waarmee de mobiele versie pagina’s laadt. Daarnaast wordt er gekeken of er na de desktopversie ook een (werkende) mobiele versie van de website beschikbaar is.
Een andere factor is dat er op zowel de desktopversie als op de mobiele versie van de content van de website zichtbaar is.
Laadsnelheid
Heeft de mobiele website moeite met het laden van pagina’s? Dan heeft dit gevolgen op de ranking van Google. Hier zijn verschillende manieren voor om de snelheid te optimaliseren. We hebben een aantal oplossingen op een rijtje gezet om er voor te zorgen dat de pagina op je website sneller laadt.
- Afbeeldingen verkleinen en comprimeren
- Scripts en bestanden die het weergeven blokkeren, verwijderen
- Het verkleinen van CSS bestanden
- Het verkleinen van HTML
- Het verkleinen van Javascript
- Prioriteit geven aan zichtbare content
Mobiele versie
Het is goed om te weten dat de bezoekers verschillende doeleinden hebben wanneer zij gebruik maken van je website. Bezoekers die gebruik maken van een mobiel apparaat hebben (vaak) een andere zoekintentie dan bezoekers die gebruik maken van hun PC of laptop. Deel je website daarom zo in, dat alle informatie ook makkelijk met een mobiel apparaat is te vinden. Hierdoor wordt jouw website mobielvriendelijk, wat als gevolg heeft dat de website hoger in Google komt.
Werkende content
Zorg ervoor dat wanneer er content wordt gebruikt die op zowel de desktopversie als de mobiele versie werkt. Niet werkende content heeft gevolgen voor de Google Ranking.
Ten opzichte van de desktopversie, mag er bij de mobiele versie minder tekens in de meta-title en meta-description. Houd daarom je meta-title op maximaal 50 tekens en de meta-description op maximaal 100 tekens. Hiermee zorg je ervoor dat er geen belangrijke informatie wegvalt en het voor de bezoeker duidelijk wordt wat zij op de pagina kunnen vinden qua informatie.
Is jouw website klaar voor de mobile first index?
Denk je dat jouw mobiele website nog niet aan alle eisen voldoet?
Wij maken naast apps voor zwembaden ook websites. Bij ons heeft de veiligheid van persoonsgegevens hoge prioriteit. Al onze websites worden daarom standaard met een SSL-certificaat geleverd. Zo zijn zowel de gegevens van de medewerkers als van de leerlingen streng beveiligd. Ervaar zelf het gemak met een gratis demo website.